SLJSF Field Target Träning i bana 140823

2014-08-26 i Allmänt

SLJSFs träningsbana för Field target omfattar 20 olika fallmål på olika avstånd och på olika höjd. När vi går träningsrundan blir det två varv, dvs 40 mål, vilket uppskattats då groll uppstått mellan skytt och fallmål första varvet!

Efter sommarens tropiska Field target äventyr fick vi uppleva både sensommar och höstväder på träningsrundan. Mellan de två rundorna kom en liten regnskur vilket var signalen för en välkommen varmkorv i klubbstugan. Med så väluppfostrat regn kunde vi gå båda rundorna utan att bli våta!

Den elaka ekorren nr ETT ställde till det för många av deltagarna. Med en träffyta på 1,5 cm blir det en utmaning att sänka den även på 11 meters avstånd.

sljsf_140823_elaka_ekorren

Träningsrundorna är till för att vi skyttar ska kunna förbereda oss för Field target tävlingar. Därför går vi runt banan i små patruller och noterar träff och bom på scorekort. Liksom i golf byter vi scorekort med varandra vilket gör att man blir lite mer uppmärksam. Och visst är det trevligt att höra: - snyggt skott! från sina medskyttar!

Skyttarna har 1 minut för förberedelse plus 1 minut per fallmål i banan. För att få en känsla av hur mycket tid vi använder och vilken rytm vi behöver för att avståndsbedöma, ladda och avlossa skott mot alla fallmål i banan har vi herr Äggklocka till hjälp!

sljsf_140823_äggklockan

Vi konstaterar att det är slutskuttat för Ekorre nr FEMTON. Det blir ett särskilt klonk som belöning när fallmål kollapsar högt uppe i träd!

sljsf_140823_ekorre i träd

Den som gillar frisk luft och att vistas ute i naturen blir inte missnöjd på en träningsrunda. Vad kan göra en bana mer naturskön än ett fallmål i skugga eller med vajande gräs framför?

sljsf_140823_finbana1

I vanlig ordning fanns det obligatoriskt stående och knästående skytte som inslag i banan. Det finns verkligen poäng att hämta om man lägger lite tid på det som är svårt. Att finna ett bekvämt knästående skytte eller ett stabilt stående skytte är inte helt lätt. Bra då med medskyttar som kan bidrar med tips och trix!

sljsf_140823_janolov_stående

Det återstår nu EN Field Target träning inför SLJSF klubbmästerskap den 20 september. Så, se till att ladda upp med Field Target träning den 6 september och glöm inte att anmäla er till mikael.moller@me.com för klubbmästerskapet! Det finns inget som gör så gott för klubbandan som när parkeringen är full och det smattrar på inskjutningsbanan!